Brede seil over Nordsjøen
Ut fra litteraturen vi har lest og røverhistoriene vi har hørt, handler kryssing av Nordsjøen om kamp mot naturkreftene; å måtte surre seg fast i roret, gjøre sitt fornødne i styrebrønnen, brottsjø og silregn kjemper om man skal bli mest gjennomvåt av ferskvann eller saltvann, mannskapet nede kastes skottimellom i salongen mens andre fortvilet prøver å sove mens de klamrer seg til takbjelkene. En slik koseseilas var ikke oss forunt;

Desperasjonen var til å ta å føle på når det var vindstille på syvende timen. Vi hadde badet og solt oss, men rastløsheten og frustrasjonen lå tykt over skuta, og vi trengte ikke lenger unnskyldninger for å irritere oss over hverandre. Diskusjonen om hvem vi eventuelt måtte spise ble heldigvis avbrutt av et vi endelig så noen små krusninger på et tidligere blikkstille vann. En sløreballong fra Lyngør Seilmakerverksted ble redningen, vi beveget oss igjen.

Etter stilla ble kryssingen av Nordsjøen for oss en sval slør under en blå himmel. For å ytterligere forsterke velbehaget ved en slik overfart hadde vi anskaffet oss et nytt besetningsmedlem, Vidkun. Vidkun er stødigere på roret en noen av oss andre, tar korreks uten å mukke, og best av alt, man trenger ikke å hente ting til ham. Vidkun er et vindror, han styrer stabilt etter vindretning, helt uten å bruke strøm.

For ytterligere å bidra til følelsen av seilas i Karibien ble Ole og Harald mandag morgen vekket av rop fra Emil om at en liten stim med Niser hoppet og spratt rundt båten, som for å leke med sin større søster. Verken Ole eller Harald gadd å stå opp men har senere sett bilder som bekrefter at nisene var der.

Siden en slik seilas er døgnkontinuerlig delte vi oss i vaktlag to og to, med fire timers vakter i de seksten timene fra åtte om ettermiddagen til tolv om morgenen. Nettene på Nordsjøen var virkelig noe å skrive hjem om (og det er jo egentlig det vi gjør her). Det var stjerneklart, og overalt så vi lyset fra oljeplattformene som minte oss om at uansett hvor i verden vi dro ville plattformene stå her trofast å pumpe penger inn i våre felles lommer. En natt så vi også en nesten fullstendig måneformørkelse, eller kanskje det var E.T., bare veldig nærme.

Tirsdag ble det litt mer vind og i fin fart fosset vi frem mot den skotske kysten. Været ble stadig skotskere og om kvelden entret vi Inverness Firth, fjorden inn mot Inverness. Vi var for sent ute til å rekke åpningstidene til Kaledonienkanalen (”Hello, Hello this is the pilot cutter Ejdern, is there anyone out there? Please?”), så vi ankret opp utenfor første sluse. Da ble det ankerdram og endelig en full natt søvn.

Vi spiste godt, med mat bla. fra Hjembu og Meieriene.

Nordsjømiddagsliste:
Fredag: Spagetti Bolonjes av kvernet salt svinekjøtt og hermetiserte tomater
Lørdag: Falukorv i et basseng av hermetiserte tomater med poteter, salte svinestykker og råkost av rotfrukt
Søndag: Pannekaker med Jarlsberg og salte svinestykker
Mandag: Lys Lapskaus med rotfrukt og salte svinestykker
Tirsdag: Stekte salte svinestykker i et hav av Jarlsberggratinert restrotfrukt

På søndag, i anledning Haralds tjueniårsdag, bakte Ole scones! De var gode og så omfattende at de holdt til onsdag.