Jon-Håkon Jon-Håkon Hageli
Jon Håkon er skipets selvskrevne skipper og kaptein. Ejdern har i lenger tid vært hans hjem, både billedlig og bokstavelig. Jon Håkon har lang erfaring med gamle treskøyter og har hatt ansvar for trebåt siden han var tolv. Jon Håkon er elektriker av yrke og på Ejdern er han også maskinist og sikkerhetsansvarlig. På grunn av Jon Håkons hjerterom er det alltid god plass i Ejdern, og det vanker lettpøst drikke til det er tomt. Jon Håkons generelle fordomsfrihet er dessverre ikke like synlig i møte med det kulinariske, så her skal de sydlandske retter få en å bryne seg på. Til tross for et bedagelig tempo og en evne til å spre få ting over størst mulig flate er Jon Håkon ekstremt nøyaktig på kritiske detaljer, og dette sammen med utallige sikkerhetskurs skal minimalisere sjanse for forlis og tap av mannskap.

Dersom du hører gitarklimpring i havna og noen utbryter at ”på denne vinen var det ingen utpreget drittsmak”, da er det kanskje Jon Håkon som er på besøk med Ejdern.


Ole Ole Brodersen
Ole er skutas kokk og ansvarlig for kommunikasjonssystemer. Da han er vokst opp på en øy i havgapet med far som seilmakermester er han også skutas seilmaker. Ole har utsøkt smak, dette kommer det øvrige mannskapet til gode når han kaster seg over grytene, eller når han utvikler Ejderns visuelle utrykk gjennom blant annet disse web-sidene. Ole har bakgrunn fra reklamebransjen og det er dette, sammen med en utmerket diksjon, som har kvalifisert han til å være kommunikasjonsansvarlig.

Siden Ole hele livet har hatt en tilknytning til maritime miljøer har han også lett for å komme i kontakt med seilende fra alle land, og han er også ansvarlig for at mannskapet etterlever reglene for godt maritimt nomeklatur, ”Det heter ikke gulvet!”


ØysteinØystein Thorsen
Øystein er en av de som skal være med på en mindre del av seilasen. Han skal blant annet fungere som maskinist, både under sin tid ombord, men også før Ejdern forlater Gamlelandet. Bakgrunnen til det er at Øystein har fem års erfaring fra diverse maskinrom i den norske handelsflåten. Utover det er Øystein en sentimental havsromantiker som drømmer om å sitte ensom på hundevakten midt på Atlanteren i selskap med snus og en kopp kaffe.

Øystein er bosatt i Sverige noe som gjør at Ejdern kan skilte med en internasjonal profil på sin mannskapssammensettning


ØysteinEinar Andreas Hustanes ”Dattera til” Hagen
Hvis det er noen som vet hvordan verden henger sammen og hvordan små og store ting fungerer, ja så er det denna karen. I så måte fungerer Einar som båtens lille orakel. Eller, lille er vel ikke helt riktig beskrivelse, Einar er jo neste to meter høy, og samtidig en av verdens mest sympatiske og rolige mennesker. Her i gården kan også stemmen heves og lattersprell finnes på. Alle liker Einar masse. Hadde Einar blitt født på nytt ville han vært gitarfingre, han er nemlig veldig flink på gitar og musikk generelt. Men så er han også utdannet ingeniør, så hodet hans er vant til å tenke og regne fort. På den måten vet fingrene hans hvor de skal lenge før musikkken indikerer det.

Einar skal være med oss rundt omkring i Brasil i en fem ukers periode, rett før vi setter kursen mot Trinidad/Tobago. Egentlig er vi triste over å skulle få ham ombord, for vi vet at ingen vil komme til å ville at han skal dra igjen. Noen mennesker har bare den effekten.

Emil Emil Schwabe-Hansen
Emil er skutas navigatør og båtsmann, dypt kunnskapsorientert og med utpreget ordenssans. Med bakgrunn som McKinsey-konsulent og sivilingeniør i systemteori er passer, parallellforskyver og sekstant i trygge hender. Emil er tidligere befal i kavaleriets stormtropp og derfor første forsvarsrekke ved eventuelle piratangrep. Som tidligere proffsvømmer er han også vårt sikreste kort ved havari.

I tillegg til å være en motivert pedagog har Emil et utpreget detaljfokus, noe som kommer til rette i Emils jobb som ansvarlig for orden på dekk. ”Skulle vi tatt og ryddet litt” forslår Emil jevnlig, ”Dette skal ikke se ut som noen sigøynerbåt”.


Harald Harald Ofstad Fougner
Harald er skutas skipslege, diplomat og skribent. Fremmedordbok, kirurgisk sag- og boreutstyr samt endoskopiske instrumenter er hans verktøy ombord. Høyest utdanning gir stort ansvar. Med hovedfag i litteraturvitenskap og bakgrunn som redaktør skal Harald sikre seilturen som narrativ – loggføring og reiseskildringer forventes å ha store litterære kvaliteter. I tillegg skal upåklagelig syntaks og kulturell sensitivitet redde oss ut av arrestasjoner og tollkvoteproblematikk. Harald er mørk i håret og brunes ekstremt lett, slik at vi enkelt vil kunne blende inn blant fremmede folkeslag på den sørlige halvkule.

Harald har verdens største sovehjerte, og er derfor vår sovepute når det stormer som verst. Smakspaletten er veltrent, og alle vil kunne nyte godt av hans anbefalinger når det gjelder lokale, eksotiske drikker. Kanskje er det derfor morgenen ikke er Haralds beste venn. Uansett form forøvrig, påtar Harald seg gjerne tekniske morgenoppdrag under vannlinjen, modig smilende.

Hvorfor Harald ble tildelt rollen som ansvarlig for orden under dekk, er det ingen som vet.


Harald Håkon Gåre
Håkon er skutas fokkeslask og den eneste som har vært på sykurs i hud. Grunnet diverse omstendigheter ble det først i sommer klappet, avklart og vedtatt at herr Gåre skulle mønstre på. Derfor kommer han også sent, men veldig godt, og vil bli fast mannskap på Ejdern fra november måned i det herrens år 2008. Og da vil han være med for godt, altså resten av turen. Håkon vil dele ansvarsområdene til Harald som diplomat, skribent og sykepleier dersom noen skulle være så uheldige å slå seg. Han er utdannet tekstforfatter, mellom litt og en del seilvant, men til gjengjeld er han desto mer kyndig på gitaren, og vil sånn sett også fungere som skutas gitarlærer.

Håkon synger med den stemmen han har, til og med Elvis (uten særlig sammenligning forøvrig) og Neil Finn fra Crowded House (med noe sammenligning forøvrig) henholdsvis gjorde og gjør det.

Jordomseiling
i antikvitet
Ejdern er en svensk losskøyte fra 1894 som for tiden er på langtur mot Brasil og sydligere breddegrader.

Satelittelefon!
Vi har fått oss satelittelefon og har telefontid på søndager mellom 18.00 og 22.00 norsk tid. Ring oss (og bruk masse spenn) på 00881631639125. Ingen bekymringer dersom vi har glemt å skru den på takk :-)

 

 

.