S.C. de Tenerife
Etter den ydmykende inntauingsepisoden bestemte vi oss for å ta en tur ut og sjekke livet i byen, selv om det var søndag. Vi hooket opp med lokale kontakter i Santa Cruz, Concha fra Tenerife Film Comission som vi hadde blitt kjent med på festival i Kinsale, og Valentina, som Ole hadde fått kontakt med gjennom couchsurfing. De prøvde å finne en spennende restaurant til oss, men alt var stengt siden det var søndag, og vi var sultne og utålmodige, så vi endte opp på en kinarestaurant, som var ålreit, men til våre guiders frustrasjon ikke serverte ”authentic Canary dishes” (dvs. kanarifugl med kanariløk). Vi fikk masse råd og vink fra dem, blant annet formalitetene før en eventuell Teidebestigning.

Dagen etter virket motoren fremdeles ikke. Vi vurderte muligheten for å fortsette uten kunstige fremdriftsmidler, i stolt Rundø/Ho-ho-tradisjon, men Jon-Håkon ville gi det et shot og kastet seg over motoren med dødsforakt (se egen sak).

Vi ventet også på slepeladeren som vi hadde sendt til service i London fra Funchal. Vi spurte Concha om vi kunne sende pakken til hennes adresse, og etter å forsikret seg om hva det var; ”Is it drugs?”, ”No.”, ”Okay then”, sa hun seg villig til å motta den. Den havnet uheldigvis i tollen og var den egentlige grunnen til at vi måtte bli i S.C. så lenge.

En av de første kveldene disket Ole og jeg opp med treretters middag om bord, våre naboer (Nick og André) og Valentina med hennes kjæreste Juan var invitert. Menyen var som følger:

Forrett:
Lokal Serranoskinke servert med honningmelon
Hovedrett:
Lasagna ala Norvége med en Salade de Sidé
Dessert:
Et utvalg av lokale oster med et utvalg lokale kjeks
Vin til alle retter:
Marques de Caceres (Som vi til vi vår store begeistring fant på en lokal Hiperdino.)

Alle var helt over seg av begeistring over vår kokkekunst. Og Juan fornærmet sin kjæreste (som atpåtil var italiensk) med å si at vår lasagne var mye bedre enn hennes. Dette til tross for at vi måtte lage maten på étt gassbluss i båten til Nick (ingen av våre virket) pluss med en medbragt primus.

En av dagene kom Martin og Karianne Mjøs-Haugland innom med sin lille datter Tilde. De hadde to ferieuker på Los Christianos. Etter at de hadde inspisert Ejdern, spiste Ole og jeg lunsj med dem på en fin men billig restaurant – Hierbita (kan varmt anbefales, vi spiste middag der en dag også). Det var veldig hyggelig å se folk hjemmefra og småbarnsforeldrelivet virket så fint og harmonisk at jeg begynte å glede meg enda mer til å ta fatt på denne for meg nye delen av livet.

Resten av uka tilbragte vi med å jobbe på båten eller handle inn ting vi trengte, med sene kvelder om bord i Glip og Val. I tillegg til Teideturen selvfølgelig (egen sak). Jeg fikk også skrevet ferdig vår artikkel til seilmagasinet, og vi tok portrettfotoer til artikkelen – noen av de refuserte er vedlagt.

Mot slutten av uka møtte vi to nye norske båter, ”Leikaren”, en nybygd skøyte fra Stavanger, med Helge og Turid ombord og ”Ruffen”, også fra Stavanger, med Steffen og Hilda. Dette var veldig hyggelige møter og vi ble en liten norsk koloni (med Nick som vedheng.)

Jon-Håkon tok på slutten av uka (til vår store lettelse) to feriedager og dro og klatret med Steffen og Hilda. Etter å i dagevis ha ligget opp-ned i motorrommet hadde han lyst til å henge litt opp-ned langsmed en fjellvegg i stedet. (egen sak)

Emil, Ole og jeg utforsket utelivet i studentområdet La Laguna og fant et hyggelig sted som minnet oss litt om hjemme, men ellers er det lite å berette fra utefronten i S.C.

Dagen før vi trodde vi skulle dra hadde vi en liten avslutningsmarkering om bord på Leikaren, da hadde vi fått selskap av enda en norsk båt ”Opportune” med Guro, Eva og Rune.

Dagen etter vi egentlig skulle dra, dro vi endelig, vi rodde ut og satte seil, men da vi nesten var kommet helt ut, kom de marinaansatte (som antagelig jobbet for Motorlobbyen i S.C. de Tenerife) fossende i sin gummijolle og ropte: ”can you go faster?” vi gadd ikke ta diskusjonen, startet motoren, håpet ingen av våre venner så Ejderns omfattende starteksos og tøffet ut.