Regatta og motorsykling.
På Porto Santo, blant rike turister fra Portugal, traff vi soloseileriren Nick. En regnskapsfører med hagekontor i utkant-London, som nylig kjøpte seg en 45 fots stålbåt i Faro. Han beundret oss for vår tur, men vi beundret ham mer; å dra på langtur i en alder av 46 med kone og skolestebarn hjemme, som begge velsigner turen. Han får besøk og flyr hjem titt og ofte også.

Sammen med Nick hadde vi et par fuktige kvelder i Porto Santo, med desparate mislykkede forsøk på å bli akseptert av lokalbefolkningen, til tross for utagerende dansing og høy vodka-redbull føring. "I don‘t dance" og "I‘ll never drink again" - sa Nick og gjorde det motsatte.

Mr. regnskapsfører i "Val", "Glip" (en norsk båt vi traff i Kinsale) og noen tyskere skulle også til Madeira, så vi bestemte oss for å arrangere en regatta og samtidig få tatt litt bilder av Ejdern. En Hanse 42 kanskje, en Alo på rundt 33, en hagebygd stålbåt og Ejdern. Tøskera tjuvstarta med to timer, Glip med én, men Nick og jeg startet på tida for å knipse litt. Men, med vindror og vindmølle montert av forrige eier slik at mesanen var ubrukelig, hvetfall 30 tonn stål, og det minste storseilet jeg har sett, ble det vanskelig å holde følge med badeanna på tvers. Emil, Harald og Jon-Håkon hadde satt nesten fullt stattiv og gjorde vaffal 7 knuter, mens Nick og jeg duppet avgårde i 5. Nick gav meg en øl, gikk og la seg, og vips var jeg skipper på egen (stål)skute.

De pertentlige tyskerne hadde ringt til Funchal på forhånd og funnet ut at havna var full. Derfor dro alle unntatt "Val" til Quinta do Lorde på østspissen av Madeira. Nick hadde nemlig lånt ut et anker til en båt i Funchal. En motorbåt med én defekt motor, en gåen påhengs, en kone som ville ha hus igjen og de spanske skattemyndighetene etter seg.

Stålbåtfolket mista vinden etterhvert, og drev i ring under middag; mais, ansjos, egg og pølse. Vi måtte starte hans Perkins fra 1960 (Londondrosjenes motor) for å komme oss inn til Funchal, der vi ankret opp mellom hangarskip og Beatles‘ landsatte exbåt. Vi testet det overraskende døde utelivet, og Nick fortalte om de galeste menneskene han vet om. Nick arrangerer nemlig en regatta som heter Around in Ten. En rundt jorden regatta der en regel er at båten skal være ti fot lang. Det er i dag 6 påmeldte båter, og alle deltakerne har bygget båtene selv. Minst to av dem har aldri seilt før. Ingen av dem har truffet hverandre, all kommunikasjon foregår på nett og regattaen er fullstendig demokratisk og ukommersiell. De ti reglene som finnes i dag er alle bestemt av deltakerne. Ta en titt på www.aroundinten.com Starten går fra Bahamas i januar.

Dagen etter kjørte jeg motorsykkel rundt hele øya. Det var fint. Aldri har jeg blitt forbikjørt så mye.

Vel tilbake ombord fikk jeg høre om Ejderns regattasuksess; Glip ble forbiseilt, og tøskera så vidt tatt igjen. Alle tanker rundt gaffelriggens treghet ble derfor blåst av (regatta)banen, og tysk øl nytes nå ombord.

Madeira er vakker, men relativt ødelagt av sånne som oss (turister). I motsetning til Kinsale er ikke hjertet spesielt tungt når vi nå drar videre. Vakre steder er ingenting uten vakre folk. (ref. lov av 1989, boplikt, paragraf 6) De fine folka vi traff her, ser vi igjen på Gran Can, da alle skulle samme vei.

De fleste bildene ble tatt analogt, dei må det ventes på.



Kommentér

Ditt navn:

Kommentar:

Vennligst tast in koden nedenfor:

 

Borte vart dei.

Capt‘n steel.

The good old charter-feeling.

Klikk på bildet for å se bildeserie med store bilder...

"The Challenger Night Club"

"Jeg lover, det er sant, jeg er 23"

Klutsetting.

Madeira.

Funchal.

Honda "noe"

_


Jordomseiling
i antikvitet
Ejdern er en svensk losskøyte fra 1894 som for tiden er på langtur mot Brasil og sydligere breddegrader.

RIP Tøybøtte Anna
Yndlingspøsen. Godbøtta vår. Tøybøtte Anna forsvant på havet. Det er ikke viktig hvem det var. Men det var Emil. Vi tror kanskje de hadde et forhold og at Emil tok en Tangvald.

Posisjon 29.09
kl. 23.30 UTC:

32 grader og 44 minutter nord.
16 grader og 42 minutter vest.

Klikk på bildene for å lese hele artikkelen.